Wnuczek, policjant, pracownik banku czy krewny w potrzebie- Sposobów jest bardzo wiele, grunt to być czujnym i nie dać się oszukać!
Wnuczek, policjant, pracownik banku czy krewny, który jest w potrzebie- te i wiele innych sposobów wykorzystują oszuści by wyłudzić od nas jak największą ilość pieniędzy. Najczęściej na takie oszustwa narażone są osoby starsze, ufne, które dzięki swojemu dobremu sercu i wierze w to, że komuś pomagają, tracą swoje oszczędności… Niezwykle ważnym jest uświadamianie społeczeństwa, seniorów przed niebezpieczeństwem. Dlatego kartuscy policjanci przypominają jak ustrzec się przed utratą swoich oszczędności.
Seniorze jeżeli dzwoni do Ciebie osoba podająca się za krewnego i informuje Cię, że:
→ Jest w trudnej sytuacji życiowej i potrzebuje pieniędzy;
→ Uczestniczył w wypadku drogowym;
→ Prosi o jakąkolwiek pomoc finansową.
Rozłącz się – to może być oszust!
Jeżeli dzwoni do Ciebie rzekomy policjant czy prokurator i informuje Cię, że:
→ ktoś z osób Ci bliskich spowodował wypadek lub popełnił przestępstwo – ma problemy i potrzebne są pieniądze na kaucję- czy informuje, że bierzesz udział w akcji policyjnej;
→ na Twoim koncie jest podejrzana aktywność;
→ potrzebuje Twoich danych aby zapobiec kradzieży;
→ każe zainstalować na telefonie aplikację;
Rozłącz się – to może być oszustwo!
Pamiętaj, policjant czy prokurator nigdy nie żądają pieniędzy!
Zapamiętaj, bądź ostrożny w kontakcie z obcą osobą:
1. Nie działaj w pośpiechu!
2. Stosuj zasadę ograniczonego zaufania – nigdy nie wiesz, kto jest po drugiej stronie, a oszuści wykorzystują łatwowierność;
3. Nie reaguj emocjonalnie tylko sprawdź, upewnij się, że dzwoniący to Twój krewny — zadzwoń pod numer jego telefonu i porozmawiaj z nim;
4. Niezwłocznie poinformuj Policję o takiej sytuacji.