Ministerstwo Zdrowia planuje oceniać jakość świadczeń zdrowotnych
Ocena jakości świadczeń ma objąć trzy obszary: kliniczny, konsumencki i zarządczy – wynika z projektu rozporządzenia w sprawie wskaźników jakości opieki zdrowotnej. Jest to rozporządzenie wykonawcze do ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta.
W obszarze klinicznym (29 wskaźników) na ocenę jakości wpłyną takie parametry, jak: efekt leczniczy, powtórne hospitalizacje z tej samej przyczyny, śmiertelność po zabiegach i doświadczenie w wykonywaniu określonych świadczeń i struktury procedur medycznych.
Wskaźniki w obszarze klinicznym to m.in. liczba zatorów płucnych na tysiąc hospitalizowanych pacjentów, wystąpienie sepsy na tysiąc hospitalizacji zabiegowych, readmisje pacjentów hospitalizowanych z powodu schizofrenii, śmiertelność w okresie 30 dni, 90 dni i roku od dnia zakończenia hospitalizacji pacjentów z ostrym zawałem serca poddanych zabiegom interwencyjnym na naczyniach wieńcowych, liczba zabiegów związanych z leczeniem jaskry lub zaćmy i wykorzystanie małoinwazyjnych technik w zabiegach usunięcia pęcherzyka żółciowego.
W obszarze konsumenckim (sześć wskaźników) oceniane mają być: skuteczność procesu wpisywania pacjentów na listy oczekujących, zaangażowanie personelu medycznego, komunikacja z pacjentem, warunki hospitalizacji i wyżywienia, respektowanie praw pacjenta i rekomendowanie świadczeniodawcy przez pacjenta.
Z kolei na ocenę w obszarze zarządczym (15 wskaźników) złożą się: akredytacje, certyfikaty i inne świadectwa potwierdzające jakość, stopień wykorzystania zasobów, a także długość hospitalizacji i struktura realizowanych świadczeń.
Ministerstwo Zdrowia zaznacza, że przepisy powinny wejść w życie niezwłocznie. Wynika to z terminu realizacji kamienia milowego w dziedzinie jakości w opiece zdrowotnej ustalonego na koniec trzeciego kwartału 2024 r. Projekt rozporządzenia dotyczy ponad 27 tys. podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Od 30 czerwca podmioty lecznicze, które mają podpisaną umowę z NFZ, powinny prowadzić wewnętrzne systemy zarządzania jakością. Wynika to z ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Zarządzanie jakością jest warunkiem otrzymania przez szpital autoryzacji, która jest wymogiem dla szpitali zakwalifikowanych do tzw. sieci. Ustawa o jakości zmieniła także zasady przyznawania szpitalom akredytacji, czyli potwierdzenia standardów. (PAP)
kno/ joz/